Weg met de klare lijn! Zo tekende de Atoomstijl je favoriete striphelden én je huis.

18-10-2025

Je stapt het Design Museum Brussels binnen en wordt meteen overvallen door een vreemd, maar heerlijk gevoel van herkenning. Tussen 18 oktober 2025 en 1 maart 2026 dompelt de tentoonstelling Design and Comics: Living in a Box je onder in een dialoog die al meer dan een eeuw duurt: die tussen design en stripverhalen. 

En geloof me, dit is geen doorsnee museumbezoek. Dit is een onverwachte reis terug naar je jeugd, doorspekt met de esthetiek van de toekomst, precies zoals die in de jaren vijftig werd voorgesteld. Als reisjournalisten bij VeDi-Trips.be weten we dat de beste trips je wereldbeeld verschuiven, en deze tentoonstelling, oorspronkelijk opgezet door het Vitra Design Museum, doet precies dat. 

Je ontdekt hoe de stoel waar Kuifje op zat, of de lamp die het kantoor van Robbedoes verlichtte, geen willekeurige tekeningen waren, maar symbolen van moderniteit en vooruitgang. Bereid je voor op de onthulling dat je interieur – of de dromen over je interieur – al tientallen jaren wordt bevolkt door de scherpe lijnen en vrolijke vormen van de negende kunst.

De verborgen taal van meubels

Wat is het dat de strip zo'n universele beeldtaal maakt? Het antwoord ligt deels in de kracht van het alledaagse. Vanaf de vroege twintigste eeuw zochten striptekenaars naar een grafische woordenschat die hun verhalen onmiddellijk herkenbaar maakte. Meubels, accessoires en gewone voorwerpen werden in dit proces volwaardige narratieve instrumenten. 

Denk aan de Taccia tafellamp van de broers Castiglioni, die in de Italiaanse Diabolik-strips een statussymbool werd. Of de Snoopy-lamp, die door zijn naam en vorm letterlijk de beagle uit Peanuts (Charles Schulz) in een designicoon transformeerde. 

In de jaren zestig, toen Pop Art de grenzen tussen kunst en massacultuur deed vervagen, bereikte deze uitwisseling een hoogtepunt. Opeens zag je de gedurfde, kleurrijke beeldtaal van strips direct terug in objecten, zoals het organische Boomerang-bureau van Maurice Calka (1969) of de iconische, plastic Tomato Chair van Eero Aarnio (1971). Deze meubels waren geen achtergrond meer; ze waren opvallende 'personages' op zich. Je beseft dat de stoel of tafel in de strip niet alleen een decorstuk is, maar een tijdsgeest, een statement over de wereld en de ambities van de getekende personages.

Tal van striptekenaars hebben design in hun grafische universum geïntegreerd en zo bijgedragen aan de verrijking van onze collectieve verbeelding.

Het hart van de Atoomstijl: Franquin's vrolijke modernisme

Voor ons, Belgen, ligt de emotionele kern van deze tentoonstelling in de speciale sectie over de Atoomstijl en André Franquin. Geboren uit de golf van optimisme na de Tweede Wereldoorlog en definitief gepopulariseerd tijdens Expo 58 in Brussel, belichaamt de Atoomstijl een speels, bijna naïef geloof in wetenschap en een stralende toekomst. Het emblematische Atomium, dat een ijzerkristal omzette in futuristische architectuur, staat symbool voor deze fascinatie. Franquin, de meesterlijke tekenaar achter Robbedoes en Kwabbernoot, vulde zijn stripkaders met dit Belgische modernisme. 

In de kantoren van zijn helden zag je Tulip-fauteuils die herinnerden aan Eero Saarinen en lampen met verchroomde voet die weelderig leken op Guzzini-creaties. Dit was geen toeval; het was een bewuste keuze om de naoorlogse vooruitgang en het veranderende sociale landschap vast te leggen. Franquin gebruikte design om een tijdperk te tekenen, waarbij vooruitgang en de soms sceptische verwondering die daarmee gepaard ging, hand in hand gingen.

De hoop op een betere toekomst werd evenzeer uitgedrukt in de vorm van een lamp of een stoel als in de getekende verhalen.

Van de klare lijn naar de Graphic Novel

Terwijl de Atoomstijl van Franquin een speelse utopie tekende, werkte Hergé met een meer precieze, klare lijn, die ondanks zijn ogenschijnlijke eenvoud, een diepe zorg voor de esthetische codes van zijn tijd weerspiegelde. 

De tentoonstelling toont je de evolutie van deze wisselwerking, die vandaag de dag nog steeds voortduurt. In de jaren zeventig en tachtig kwamen ontwerpers als Joost Swarte en de Spanjaard Javier Mariscal op, die bewust de grenzen tussen fictie en functionaliteit vervaagden. Mariscal, bijvoorbeeld, creëerde geestige personages zoals de Garriris en liet vervolgens de Duplex Stool uit zijn strips daadwerkelijk in productie gaan. 

Vandaag is het de beurt aan hedendaagse designstudio's zoals Nendo, die inspiratie putten uit graphic novels en manga's om iconische stukken te creëren, zoals de Manga Chairs serie uit 2015. Het is een prachtige bevestiging: van de klassieke strip tot de moderne graphic novel, design blijft de stille hoofdrolspeler in onze verbeelding. Je kijkt naar deze stukken en ziet niet langer alleen meubels; je ziet de driedimensionale realisatie van een tweeduizendjarige droom.

De Brusselse editie van deze tentoonstelling, onder curatie van Thierry Belenger, onderscheidt zich door de diepgaande focus op de Belgische designcontext. Dit biedt een unieke kans om Belgische ontwerpers te ontdekken die verder gaan dan de direct getekende objecten van Franquin bv.

Heb je de subtiele designverwijzingen in de strips van je jeugd altijd al opgemerkt? 

Of heb je een favoriete designklassieker die je in de verhalen van Robbedoes of Kuifje hebt teruggevonden? Dit is jouw moment om die verwondering te delen. 

Plan je bezoek aan het Design Museum Brussels voor de periode 18.10.2025 – 01.03.2026 en laat je verrassen door de verhalen die schuilen achter de meubels. 

Deel je reflectie met ons op onze Facebooklink onder #VeDi+designstrips. 

Laat ons weten hoe design en strips jouw wereld hebben gevormd!

PRAKTISCHE INFORMATIE
EXPO Design and Comics: Living in a Box
18.10.2025 > 01.03.2026
Design Museum Brussels
Belgiëplein, 1020 Brussel
Open van maandag tot zondag | 11u > 19u
Tickets: 10 € (+ kortingen)
designmuseum.brussels 


Fotografie: headerfoto © Denruyter Ovidi - Be-Culture - Tekst: Diane Geerts | Update 18 oktober 2025 | Gepub. 18 oktober 2025